Szanowni Państwo,
10 kwietnia br. została podpisana przez Prezydenta RP ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która aktualnie oczekuje na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Ww. ustawa wprowadza nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca (aktualnie Centralna Baza Ofert Pracy). W art. 83 ust. 2 pkt 1 tej ustawy określono, że oferty pracy do ePracy obowiązkowo zgłaszają podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) tj.:
1) organy władzy publicznej;
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Efektem przedmiotowej zmiany ma być zwiększenie liczby ofert pracy realizowanych przez urzędy pracy a tym samym ułatwienie osobom bezrobotnym i osobom poszukującym pracy poszukiwania pracy. Dotyczy to w szczególności ofert pracy na stanowiska specjalistyczne.
W związku z powyższym informujemy Państwa, o nowych regulacjach, do których stosowania będą Państwo zobowiązani po wejściu w życie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz zwracamy się z prośbą o udostępnienie tej informacji podległym jednostkom.
Zapraszamy do obserwowania naszej strony internetowej: wyszkow.praca.gov.pl, na której po opublikowaniu w/w ustawy będziemy udostępniali najważniejsze informacje o zasadach współpracy i realizacji ofert pracy, w tym o elektronicznym formularzu zgłoszenia oferty pracy dostępnym w serwisie praca.gov.pl, zasadach zakładania konta pracodawcy, możliwości zgłoszenia oferty pracy do więcej niż jednego urzędu pracy i wskazania urzędu wiodącego, który będzie odpowiedzialny za koordynację jej realizacji, możliwości zorganizowania giełdy pracy, udziału w targach pracy itd.